- Moderator
- Сообщения : 140
Дата регистрации : 06.12.2021
Гіперактивні діти. Що робити?
23.03.23 14:27
Діти з гіперактивним розладом і дефіцитом уваги (ГРДУ) – одна з найбільш поширених категорій дітей з особливими освітніми потребами.
Найпоширеніші міфи про ГРДУ:
• ГРДУ – штучно створена проблема, яка не потребує лікування та психолого-педагогічної допомоги.
• ГРДУ є наслідком поганого виховання.
• ГРДУ є виключно дитячим розладом, і дитина з віком його «переростає».
• ГРДУ спостерігається виключно у хлопчиків.
Адже без належної допомоги діти з ГРДУ можуть мати суттєві труднощі в дорослому житті та навряд чи знайдуть гідне місце в суспільстві. При своєчасному виявленні розладу, компетентному медичному та психолого-педагогічному супроводі ці діти здатні успішно самореалізуватись. Допомогти їм у цьому – найважливіше завдання педагогів, шкільних психологів і батьків.
Поведінкові проблеми гіперактивної дитини проявляються з перших років життя, але в більшості випадків до досягнення старшого дошкільного або молодшого шкільного віку їх пов’язують з особливостями темпераменту або неналежним вихованням дитини. Однак під час шкільного навчання розлади розвитку цієї категорії дітей неможливо ігнорувати.
Ці симптоми проявляються в безперервній надмірній руховій активності, неспроможності довго всидіти на одному місці. Такі діти багато розмовляють, переривають розмову інших, недоречно втручаються в діалог оточуючих, проявляють нетерпіння, коли треба чогось чекати (наприклад, своєї черги у грі), діють, не замислюючись про наслідки та не зважаючи на правила.
Три основні проблеми при ГРДУ:
• дефіцит уваги;
• імпульсивність;
• надмірна моторна активність, рухливість.
БАТЬКИ,
спробуйте оцінити поведінку своєї дитини за наведеною анкетою. Відзначте позначкою наявність у вашої дитини основних симптомів ГРДУ.
Моя дитина часто:
• безперервно рухається, не може довго сидіти на одному місці, бігає;
• багато розмовляє, перериває інших, недоречно втручається в розмову;
• не може витерпіти, коли треба чогось чекати (наприклад, своєї черги у грі чи у крамниці);
• має проблеми з утриманням уваги на завданні, легко відволікається на сторонні подразники;
• «відсутня», «літає в іншому світі», не чує, коли до неї звертаються;
• не зосереджується на деталях, робить через неуважність ненавмисні помилки у класних/домашніх завданнях;
• діє імпульсивно, не подумавши про наслідки чи правила;
• не має страху, часто діє надто ризиковано;
• створює своєю поведінкою проблеми в сім’ї, у садочку/школі, у стосунках з ровесниками.
Якщо ви позитивно відповіли на більшість із цих запитань, імовірно, що у вашої дитини ГРДУ. Проте остаточний діагноз може встановити лише команда компетентних фахівців, які всебічно обстежать вашу дитину, зможуть відрізнити ГРДУ від інших причин, що призводять до схожих порушень поведінки, виявлять інші супутні проблеми. Лише після цього нададуть вам результати вивчення, разом з вами спланують і реалізують необхідну програму допомоги вашій дитині. Така програма складається індивідуально для кожної сім’ї та дитини.
Методи корекції поведінки дитини з ГРДУ які ви, батьки можете впровадити самі:
1. План досягнення бажаної поведінки
Ви з дитиною визначаєте конкретну мету, над якою будете працювати день або тиждень. Наприклад: підготувати робоче місце, не битись, не залишати незавершене завдання. Разом плануєте конкретні кроки, необхідні для досягнення мети. Наприкінці дня або тижня підбиваються підсумки.
2. Поведінковий контракт
Один з найпоширеніших способів корекції поведінки, особливо в середньому та старшому шкільному віці. Це дво- або тристороння угода, в якій окреслено роль кожного суб’єкта договору в досягненні кінцевої мети, тобто позитивної поведінки. Дорослі та дитина визначають одну або кілька цілей, над якими дитина погоджується працювати з метою покращення поведінки. Винагорода за бажану поведінку узгоджується.
3. Використання системи жетонів
Це ефективна система підкріплення бажаної поведінки. Дитина отримує жетони за прояви бажаної поведінки. Певна кількість жетонів обмінюється на винагороду (солодощі, іграшку чи можливість провести час у бажаний спосіб, наприклад, пограти у футбол тощо). В якості жетонів можуть використовуватись маленькі іграшки, картки, наліпки, календарики, камінці та ін. Найбільш ефективна в роботі з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку.
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі